Magyar játék világmárka született rekordidő alatt


Bohony Beatrix és Zöld László önerőből világszínvonalú játékmárkát épített fel két év leforgása alatt. A Marbushka Játékmanufaktúra termékeinek senki nem tud ellenállni.


A Marbushka Játékmanufaktúra vezetői – Bohony Beatrix és Zöld László – az iparművészeti egyetem elvégzése után rögtön fejest ugrottak a szakmába: a házaspár saját grafikai stúdiót alapított, főleg reklámgrafikával és divatfotózással foglalkoztak. Beatrix szíve mélyén azonban mindig is illusztrátorként szeretett volna dolgozni. Kislányuk, Bojána születése után éjszakánként gyermekének festette meg a családdá válás folyamatát. Ahogy Bojka nőtt, úgy kezdték a képeket felváltani a saját készítésű játékok.


Az első ilyen a most is kapható Madárfogó kezdetleges változata volt, amely Bojka ovis szerelmének élményét örökíti meg. Nemcsak a kislány, de az ismerősök is teljesen oda voltak kézi munkával készített játékért. A Madárfogó pillanatok alatt igazi rajongótábort szerzett magának. Ez adta meg nekik a lökést, hogy professzionális szinten kezdjenek játékokat tervezni, 2010-ben végleg elbúcsúztak a tervezőgrafikai munkától, és megalapították a Marbushkát.

– Szülőként nem tudtunk azonosulni az uniformizált slágerjátékok alacsony minőségével, értékrendjével. A gyermekeket körülvevő tárgyi kultúra legalább olyan meghatározó, mint az értelmi fejlődésüket segítő nevelés. Próbaképp megalkottuk saját változatainkat egy emberközelibb értékrend szerint – mondja Beatrix.

Beatrix a tervezés fázisánál. Fotó: Székelyhidi Balázs

Az indulás óta családi munkamegosztásban működnek: Beatrix találja ki a játékokhoz tartozó mesés történetet, készíti el az illusztrációkat, tervezi meg a dobozt és a játék minden kellékét. László felel a gyártásért, és ő felügyeli a kivitelezést, kislányuk, Bojána pedig erőt és inspirációt ad. A nyomdai és famunkákat leszámítva a szülők ketten viszik a vállukon a cég ügyeit: maguk irányítják a webshopot, vezetik a blogot, ketten végzik a forgalmazást, a marketingmunkát, a készletnyilvántartást és mindent egyebet is, ami a fenntartással együtt jár.

A Marbushka Játékmanufaktúra tizenöt játékkal indult világhódító útjára két évvel ezelőtt, mára ez a duplájára nőtt. Az állhatatos munka pedig nem várt sikert eredményezett: néhány hónap alatt rengeteg külföldi megrendelőre tettek szert. Nem tudták a kívánt keretek között tartani a Marbushkát, mivel egyre nagyobb az igény a játékokra, folyamatosan válaszút elé állítja őket a piac.

– A forgalmazók figyelik egymás lépéseit. Ennek köszönhetően a Marbushka lassan, hálószerűen terjeszkedett a világban: ma már Európa számos országában, de már Ausztráliában is lehet kapni a játékainkat. Főként táblajátékok alkotják a kínálatukat, de készítenek puzzle-t, memóriajátékokat, és az utóbbi időben fajátékokkal és színezőfüzettel is előrukkoltak.

Memóriajáték egyedi képi világa.

Tudatos tervezőkről van szó: Beatrix törekszik arra, hogy a játékok képi világa a visszafogott megjelenés mellett sokszínű legyen. A vizualitás mellett szintén elsődleges szempont számukra, hogy a játékok természetes anyagokból készüljenek, és az előállításuk is a lehető legkisebb környezeti terheléssel járjon. Két-négy személyre készült, viszonylag rövid játékidejű társasokat készítenek. A képi világgal és a játékok kalandosságával szeretnék a szülőket közös időtöltésre csábítani a gyerekekkel. Épp ezért ezek a játékok nem is a versenyzésről szólnak, hanem az együtt töltött pillanatok szépségéről.

– Nagyon fontos szerepe van a közös együttléteknek egy család életében. Ilyenkor a  játék lehet a „közös nyelv”. Társasozás közben sok olyan szituáció adódik, amely a hétköznapokban rejtve maradhat, és egy-egy játék során sok olyan tulajdonságát is megismerhetjük a másiknak, amely a hétköznapokban nem érezhető – véli Beatrix. A házaspár a saját történeteken és kedvenc meséken kívül számos helyről nyer ihletet: a Grand Prix szereplői például az 1920-as évek nagy autóversenyzőinek neveit idézik, az automobilok a kor neves márkái alapján születtek meg.

Legújabb játékuk a cirkuszok rejtett világába kalauzolja a játékosokat.

Legújabb társasjátékuk, a Full Moon Circus képi világát pedig Ray Bradbury egyik könyve, A gonosz lélek közeleg ihlette. A meghökkentő, mégis elkápráztató illusztrációk a cirkusz rejtett világba kalauzolják a játékosokat. Az irigy mágus magának akarja a dicsőséget, mágiával próbálja megakadályozni, hogy bárki színpadra léphessen.

– A reklámnak elképesztő szemléletformáló szerepe van: sok szülő, és ezáltal a gyerekek is csak azokat a játékokat ismerik, amelyeket a tévéből, újságokból viszontlát. Keveseknek van arra ideje, hogy feltérképezzék, mi van ezen kívül. A mi játékaink híre itthon leginkább szájról szájra, fórumról fórumra terjed a kisgyermekes családok körében.

A játékok közül sokáig Az elveszett nyakék volt a legnépszerűbb a vásárlók körében, de a Grand Prix megjelenése után egy szempillantás alatt vette le a lábáról a gyerekeket, a Full Moon Cirkusz pedig a várakozásukat fölülmúlva debütált pár hete. De nemcsak a gyerekeket, a felnőtteket is megbabonázza a Marbushka csodavilága.

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kapcsolódó írásaink

Kapcsolódó írásaink

Egy fotósorozat, ami megmutatja a gyerekek hogyan töltötték net és okostelefon nélkül a nyarat szerte a Földön

Summer Unplugged, azaz "nyár kihúzva", ez volt egy nemzetközi fotósverseny címe. Ennek pedig az volt a témája, hogy a gyerekek, hogyan töltik a nyarat, ha nem az interneten lógnak, vagy a Tv előtt ölnek. Fotósok százai örökítették meg világszerte, milyen boldogan telt a gyerekek nyara tévé, internet és telefon nélkül! Mutatjuk a legjobbakat!

A férfiak hanyatlásának korát éljük

A férfiak hanyatlásának korát éljük, és ezen csak a szemléletváltás változtathat - állítja Philip Zimbardo a vele készült interjúban. Szerinte a nagy kérdés, hogy hol vannak a jó férfiak? - Akik nem kanok, hanem lovagok...

Játékkal a szebb beszédért: 30 nyelvtörő, ami fejleszti az artikulációt

Nyelvtörők. Jó játék mondogatni őket, ráadásul észrevétlenül fejleszti a gyermekeket, sőt még a felnőtteket is. 30 mókás nyelvtörőt gyűjtöttünk össze Nektek - ki tudjátok mondani őket tévesztés nélkül? :)

A legfontosabb tennivalóid a kertben és a balkonodon március második felére!

Hosszú és nagyon hideg volt a tél, így a természet is picit lassabban ébred a szokásosnál. Azonban már végre beköszöntött a tavasz, és a kertes gazdák azt sem tudják, mit fogjanak először kezükbe, annyi a teendő. Cikkünk első része most nekik szól! Akinek azonban nincs kertje, picit könnyebb dolga van. Legjobb esetben egy terasz vagy balkon csinosításával, azaz a virágok kiültetésével kell törődni.

Egyszerű trükk, mellyel tovább tarthatod frissen a tulipánokat

Nincs szomorúbb látvány, mint amikor a már alig várt első tavaszi tulipáncsokrot a vázába tesszük, és azok rövid idő múlva máris kókadoznak. Állítólag van egy régi megoldás arra, hogy a tavasz hangulatát tovább az otthonunkban tudjuk, és a virágok gyönyörűen pompázzanak.


NAPI BOLDOGSÁG